To nie media decydują o poglądach
Wpływ przekazu Lecha i Jarosława Kaczyńskich był głębszy i rozleglejszy, niż sądzono – mówi „Rz” socjolog
Rz: Sondaże przeprowadzone już po katastrofie smoleńskiej pokazują wzrost notowań PiS, spadek PO i rosnącą akceptację dla prezydentury Lecha Kaczyńskiego. Czy to rzeczywisty obraz nastrojów społecznych?
Tadeusz Szawiel, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego: Każdy sondaż odzwierciedla przekonania i postawy tylko w tym momencie, w którym został przeprowadzony. Pojawia się oczywiście pytanie, jak mają się te deklaracje do wcześniejszych danych.
Zmiana opinii Polaków była błyskawiczna.
Co oznacza „błyskawiczna”?
Doszło do niej w ciągu dwóch, trzech tygodni.
To nie jest błyskawicznie. Po pierwsze to kwestia emocji. Zmieniają się bardzo szybko. Po drugie to jest przeżywane doświadczenie z jakimś komponentem poznawczym. Wszyscy są zgodni co do tego, że wizerunek Lecha Kaczyńskiego się diametralnie zmienił. Pojawiły się materiały wizualne, w których prezydent wyglądał bardzo korzystnie w porównaniu z tymi, które były eksponowane przed katastrofą. Czy to doświadczenie będzie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta