Usunięcie skutków zakazanej reklamy może rodzić dodatkowe koszty
Niezgodna z przepisami reklama produktów leczniczych może być zakwestionowana przez głównego inspektora farmaceutycznego. Czy dodatkowe wydatki z tym związane mogą być zaliczone do kosztów podatkowych?
W artykule kwietnia w artykule „Fiskus może zakwestionować wydatki na zakazaną reklamę” omówiliśmy problematykę zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na reklamę produktów leczniczych, która narusza przepisy prawa farmaceutycznego.
Praktyka pokazuje, że równie wiele wątpliwości dotyczy potrącalności wydatków na dostosowanie reklamy do decyzji głównego inspektora farmaceutycznego >patrz ramka oraz kwestii korekty przeszłych rozliczeń podatkowych.
Wydatki związane z decyzjami GIF
Wykonanie obowiązków nałożonych na mocy decyzji GIF może wiązać się z koniecznością poniesienia znacznych wydatków. Chodzi tutaj w szczególności o koszty publikacji wydanej decyzji w miejscach, w których ukazała się reklama sprzeczna z obowiązującymi przepisami (np. w prasie, telewizji), publikacji sprostowania błędnej reklamy i usunięcie stwierdzonych naruszeń przepisów prawa farmaceutycznego.
W wyroku z 30 listopada 2005 r. (I SA/Wa 2084/04) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że samo zaprzestanie reklamy nie jest równoznaczne z usunięciem stwierdzonych naruszeń. Skoro bowiem materiały reklamowe już zostały wprowadzone do obrotu, to nie ma żadnej gwarancji, że skutki działania reklamy zostały usunięte, bowiem samo zaprzestanie działalności reklamowej nie jest jednoznaczne z usunięciem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta