Nowe szanse
Polskie firmy coraz śmielej decydują się na ekspansję zagraniczną.
Już 90% spośród największych firm produkcyjnych z przewagą kapitału polskiego jest obecnych na rynkach zagranicznych, a z działalności zagranicznej pochodzi co trzecia zarobiona przez nie złotówka.
Polski rynek jest wprawdzie duży i oferuje dobre perspektywy rozwoju, jednak obecność tylko na nim często nie wystarcza do utrzymania odpowiedniej dynamiki wzrostu. Jak wynika z badań KPMG, obecnie już ponad 90% największych polskich firm przemysłowych jest w różny sposób obecnych na rynkach zagranicznych. Niemal wszystkie eksportują swoje produkty, a ponad połowa współpracuje z firmami zagranicznymi. Mniej firm dokonuje bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ). Oddział handlowy za granicą otworzył niemal co czwarty duży polski producent, a oddział produkcyjny – co piąty.
Coraz ważniejszy eksport
Wraz z nowymi inwestycjami i coraz silniejszymi międzynarodowymi powiązaniami handlowymi działalność zagraniczna stała się ważnym elementem struktury przychodów polskich producentów. Badane firmy produkcyjne deklarowały, że aż 38 proc. osiągniętych przez nie przychodów w 2009 r. pochodziło z eksportu lub przychodów osiągniętych za granicą. W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta