Co dalej z IPN
- Czy marszałek Sejmu pełniący obowiązki tymczasowej głowy państwa może podpisać ustawę nowelizującą przepisy o IPN, zmieniającą między innymi tryb powoływania prezesa IPN – zastanawia się profesor prawa Uniwersytetu Warszawskiego
Kolegium IPN podjęło w ostatnich dniach decyzję o rozpisaniu konkursu na stanowisko prezesa instytutu opróżnione po śmierci Janusza Kurtyki w katastrofie pod Smoleńskiem. Zanim jednak decyzja ta zapadła, kolegium odwołało swego dotychczasowego przewodniczącego.
Ustawa z 16 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu przewiduje w art. 15 ust. 5, że przewodniczący kolegium wybierany jest z jego składu na jednoroczną kadencję. Przepis ten milczy w sprawie możliwości i warunków jego przedterminowego odwołania na mocy decyzji własnej kolegium.
Inaczej sytuacja przedstawia się w wypadku samego prezesa IPN powoływanego na pięcioletnią kadencję. Ten, na mocy art. 10 ust. 1 i 2 ustawy, może być odwoływany przez Sejm większością trzech piątych głosów za zgodą Senatu.
Wątpliwa decyzja
Porównanie tych dwóch przepisów pozwala postawić tezę, że przewodniczącego nie można odwołać w trakcie jego kadencji, zwłaszcza gdy spełnia on wszystkie wymogi, jakie ustawa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta