Mąż nie powinien być szefem żony
Kumoterstwo w rekrutacji, wykorzystywanie stanowisk do prywatnych celów, apolityczność w łączeniu funkcji publicznych ma zwalczać wiele prawnych zakazów. Szkoda że wszystkie dotyczą tylko budżetówki
Zakaz działalności konkurencyjnej z kodeksu pracy nie ma racji bytu w administracji samorządowej i państwowej. Prymat wiodą tu bowiem interesy obywateli i państwa. Aby faktycznie urzędnicy stawiali sobie te cele na pierwszym miejscu, przepisy wprowadzają liczne ograniczenia i limity. Przyjrzyjmy się im i konsekwencjom ich naruszenia.
Z bliskimi bez zależności służbowej
W gminach, powiatach czy urzędach marszałkowskich jest najważniejsze, aby pracownik nie łączył urzędu z działalnością prywatną i nie pozostawał w bezpośredniej zależności służbowej z bliskimi.
W gminach czy w jednostkach powiatowych może pracować małżeństwo albo matka i córka czy rodzeństwo, gdy nie ma między nimi bezpośredniej podległości służbowej. Zakaz pozostawania w tego typu relacjach rodzinnozawodowych wynika z art. 6 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.), a od 1 stycznia 2009 r. z art. 26 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst ustawy przekazany do podpisu prezydenta).
Z dala od krewnego
Przepisy te zabraniają...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta