Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Żałosny Faust smutnego świata

23 lutego 2012 | Kultura | Barbara Hollender
Anton Adasinski tworzy w „Fauście” odważną kreację jako lichwiarz Mefistofeles
źródło: AURORA FILMS
Anton Adasinski tworzy w „Fauście” odważną kreację jako lichwiarz Mefistofeles

Od piątku na ekranach szokujący, nagrodzony weneckim Złotym Lwem, „Faust” Aleksandra Sokurowa

Aleksander Sokurow nie pozwala widzom na intelektualne lenistwo. „Faust" – trudny i odrażający – zamyka jego tetralogię historyczną, na którą złożyły się już obrazy: „Moloch", „Cielec" i „Słońce".

– Czuję się Europejczykiem i chcę się rozliczać z dziedzictwem Europy – twierdzi reżyser.

W poprzednich filmach sportretował przywódców, którzy wywarli wpływ na bieg dziejów. Ale pokazał ich nie jako trzęsących światem gigantów, lecz sfrustrowanych dziwaków – nieciekawych, zakompleksionych słabeuszy. W „Molochu" Hitler, który razem z Ewą Braun przyjmuje w górskiej willi Goebbelsa i Bormanna, jest tyleż groźny, co głupi i zdziecinniały.

Lenin z „Cielca" to człowiek stary, dementny i niemal ubezwłasnowolniony przez najbliższych. „Słońce", czyli cesarz Hirohito, reaguje jak opóźnione w rozwoju dziecko, pisze grafomańskie wiersze, a wychodząc od...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9165

Wydanie: 9165

Spis treści
Zamów abonament