Chudsze lata dla kosmetyków
Po słabym ubiegłym roku, gdy części rynku kosmetycznego dotknęła recesja, i 2012 będzie w tej branży trudny
Według firmy badawczej Euromonitor International miniony rok przyniósł wprawdzie (mimo obaw o recesję) wzrost sprzedaży kosmetyków w Polsce, ale był on ponad dwukrotnie wolniejszy niż inflacja. Przedstawiciele branży mają więc prawo mówić o realnym spadku rynku, który – jak wynika z prognozy Euromonitora – może się też powtórzyć w 2012 roku, gdyż firma ta zakłada wzrost wartości sprzedanych kosmetyków o 2,4 proc.
Więcej, ale taniej
Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w handlu detalicznym, który monitoruje firma Nielsen (dane Euromonitora obejmują też sprzedaż bezpośrednią, którą wspiera efekt polecenia zakupów przez znajomą konsultantkę). Według Nielsena nasze zakupy kosmetyków w drogeriach, sklepach kosmetyczno-chemicznych oraz w sieciach supermarketów i dyskontów wzrosły w ubiegłym roku zaledwie o 0, 7 proc. Niektóre kategorie produktów – w tym kosmetyki do pielęgnacji twarzy, będące podstawą biznesu dużej części krajowych firm – odnotowały spadek.
Ta sytuacja jest tym bardziej dotkliwa, że nastąpiła po kilku latach dynamicznego wzrostu rynku, który poszedł w górę niemal o 10 proc. nawet w kryzysowym roku 2009. Ten wzrost...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta