Rok przyspieszenia
Rok przyspieszenia
Wartość inwestycji franchisingowych (franczyzowych) od 1989 roku sięgnęła już 4,5 mld zł. W ciągu ostatnich 12 miesięcy powstała rekordowa liczba nowych systemów, bo aż 39. Franchising to dobry sposób na szybką ekspansję na rynku przy ograniczeniu kosztów własnych. Dlatego przedsiębiorstwa coraz częściej wybierają tę formę tworzenia sieci handlowych i usługowych. Polega ona na tym, że firmy udostępniają przedsiębiorcy prawa do swojej marki oraz know-how w zamian za stałe opłaty czy prowizję od obrotów. Franchisobiorca zobowiązuje się przy tym do przestrzegania warunków zapisanych w umowie, dotyczących sposobu prowadzenia placówki.
Więcej krajowych sieci
Według danych Profit System (firma doradcza w sprawach franchisingu), na polskim rynku liczba jednostek franchisingowych wzrosła w stosunku do 2003 roku o 14, 4 proc. i sięgnęła 13 675 jednostek. Natomiast liczba sieci powiększyła się ze 171 do 210. Po raz pierwszy system franchisingowy pojawił się w Polsce w 1989 roku. Był to sklep kosmetyczny francuskiej firmy Yves Rocher. Dwa lata później na zasadach franchisingu swoją sieć zaczął rozwijać McDonald's i Adidas. W 2000 r. było już 98 systemów, a po 4 latach ta liczba ponad dwukrotnie wzrosła. Do 2002 roku przeważały sieci zagraniczne....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta