Mimo wszystko optymizm
Mimo wszystko optymizm
Nastroje konsumentów pogorszyły się w listopadzie. Ale jednocześnie zmalały oczekiwania inflacyjne, obawy przed bezrobociem nadal są relatywnie niskie, a plany zakupów dóbr trwałego użytku pojawiają się nieco częściej niż poprzednio. Spadek obliczanego przez Ipsos Wskaźnika Optymizmu Konsumentów z 89 do 85 punktów wynika w głównej mierze z gorszych ocen klimatu gospodarczego.
Poprzednie miesiące dawały nadzieję na szybką, stabilną poprawę nastrojów konsumenckich w najbliższych miesiącach. Ich listopadowe pogorszenie stanowi zatem istotny sygnał ostrzegawczy, zwłaszcza że w tym okresie optymizm z reguły rośnie.
Warto jednak zauważyć, że nastroje są wprawdzie gorsze niż w październiku czy we wrześniu, ale wyraźnie lepsze niż w ostatnich latach. Nie można zatem mówić o załamaniu korzystnej tendencji, ale najwyżej o jej spowolnieniu. Można przy tym sądzić, że ta zmiana nie ma...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta