Życie ciekawsze od fikcji
Od ponad dekady olbrzymią karierę robi kino faktu. Dokumenty muzyczne, społeczne, polityczne trafiają dziś na wielkie festiwale i do kin. Kręcą je nawet fabularzyści, tacy jak Wim Wenders czy Brian De Palma. Wydarzeniem odbywającego się właśnie przeglądu „Watch Docs” są filmy Errola Morrisa, zdobywcy Oscara za obraz „The Fog of War”
Dokumentaliści jak nikt potrafią zajrzeć pod podszewkę zdarzeń. Prowadzą na ekranie własne śledztwa, wchodzą z kamerami tam, gdzie przedtem nikomu nie udało się dotrzeć.
Współczesna kariera kina faktu zaczęła się od canneńskiej Złotej Palmy dla „Fahrenheit 9/11”. Michael Moore – wielki manipulator naginający fakty do własnych tez – atakuje amerykański system polityczny i militarny, opiekę zdrowotną, mentalność.
Morris przygląda się ludziom, którzy próbują wywrzeć wpływ na historię albo zrewidować nasze poglądy
Errol Morris jest nieco w jego cieniu, choć jego filmy też trafiają do Cannes i Berlina. Może dlatego, że nie bawi i nie prowokuje widzów. W swoich filmach nie uprawia manipulacji, podchodzi blisko, bohaterom każe mówić wprost do kamery, a oceny – zazwyczaj niełatwe – zostawia widzom.
Morris ma 60 lat. W młodości studiował historię i filozofię, ale nie znosił akademickich dyskusji w Princeton czy Berkeley....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta