Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Neonowa przeszłość miasta

12 grudnia 2008 | Życie Warszawy | Anna Brzezińska
Tadeusz  Gocłowski  i Stanisław  Paradowski, dwaj najstarsi  i najbardziej  oddani  Reklamie współpracownicy, przygotowują  do montażu  elementy świetlne neonu kina Kultura
autor zdjęcia: Rafał Guz
źródło: Życie Warszawy
Tadeusz Gocłowski i Stanisław Paradowski, dwaj najstarsi i najbardziej oddani Reklamie współpracownicy, przygotowują do montażu elementy świetlne neonu kina Kultura

O sobie mówią – neonowcy. Choć w większości są na emeryturze, tworzenie neonów to nadal ich pasja. Kiedyś setkami reklam oświetlali Warszawę, dziś coraz częściej – na fali sentymentu do dawnego wzornictwa miasta – restaurują reklamy świetlne z lat 60., 70. i 80.

Praga-Północ. Kilka baraków nieopodal torów. W tle słychać przejeżdżające pociągi i warkot silników samochodów odbierających z ramp towar. Trzeba podejść bliżej zabudowań, by usłyszeć przecinający gwar, coraz głośniejszy stukot młotka.

– To prace nad renowacją neonu kina Kultura. Już dobiegają końca – tłumaczy Jacek Hanak, dyrektor produkcji w Przedsiębiorstwie Produkcyjno-Usługowym Reklama i prowadzi nas do środka hali, z której dochodzi dźwięk.

– Nic się tu nie zmieniło od pół wieku – mówi nasz przewodnik, gdy podchodzimy do jednego z dwóch gigantycznych stołów. Rzeczywiście. Czas jakby się tutaj zatrzymał.

– Ci sami ludzie, ta sama technologia – śmieje się Wojciech Snopiński, jeden ze współpracowników blacharni z ponad 30-letnim stażem. Jest tak pochłonięty naprawą uszkodzeń w neonie Kultury, że nawet nie podnosi głowy znad stołu. Skrupulatnie sztukuje dziury w metalowej części świetlnego szyldu. Jest przy drugiej literze „U”.

Podręcznika brak

W hali obok również praca wre. To tutaj równolegle wykonywane są szklane części neonów. Według szablonów od niemal 30 lat wypala je Dariusz Sztygowski.

– Liczy się precyzja – mówi, pokazując zgięty przed chwilą szklany element. Formuje go wedle rozłożonego na stole wzoru w skali 1:1.

– Taka rurka może...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8191

Spis treści

Dobra firma

Biznesmen zapłaci składki w jednakowej wysokości
Czytelnicy pytają dF odpowiada - Bez formy pisemnej umowa o pracę jest nadal ważna
Czytelnicy pytają dF odpowiada - Gdy zawieszasz biznes, sam uiszczasz składkę zdrowotną
Dajemy przynajmniej tyle odpoczynku, ile trwała praca
Fikcyjna przyczyna redukcji często zaprowadza pracodawcę do sądu
Jak od 1 stycznia zatrudniać samorządowców
Jak wystąpić o dofinansowanie zatrudnienia niepełnosprawnych
Na dwóch etatach podwójna laba i dłuższy czas pracy
Nadgodziny dobowe nie pojawią się już po czwartej godzinie roboczej w ciągu dnia
Nadgodziny przedstawicieli handlowych mogą być droższe niż diety za podróże
Nagłej naprawy maszyny nie traktuj jako nadgodziny
Nie każdego dnia załoga spędza na stanowiskach pracy po osiem godzin
Ochroniarzy i służby ratownicze wolno postawić na posterunkach nawet na całą dobę
Od 1 stycznia udzielamy dłuższych urlopów i zasiłków macierzyńskich
Podwładnym doglądającym maszyn możemy zlecić czuwanie przez 16 godzin
Rada gminy może obniżyć pensję wójta bez jego zgody
Rodzice i adoptujący sami wydłużą opiekę
Także zatrudnieni w transporcie drogowym oraz pielęgniarki mogą pracować raz dłużej, raz krócej
Transfer firmy ogranicza dostęp do funduszu socjalnego
Urlopu okolicznościowego możemy udzielić tylko na ślub cywilny lub konkordatowy
Wyższe składki za wychowawczy
Zajmujący się dziećmi w domu raczej nie straci posady
Zapytaj ZUS, gdy masz problem, czy i kiedy zapłacić składki

Po godzinach

12 lat i koniec ****
4 gwiazdki **
Aerobik Mikołaja
Amerykański saksofon
Anielski krąg
Antyk w przestrzeni miasta
Awangardowo i głośno
Bracia patrzą w przeszłość
Bruno w akcji
Chopin z bossa novą
Co chcą oglądać licealiści?
Creme de la creme
Czarno-biały czar
Diabelski prezent
Dokument w drodze
Dzieci i ryby głosu nie mają?
Elektroniczne tango
Emerytka kontra gej
Gaz łzawiący w trzecim wymiarze
Herbert wyśpiewany
Historia synkopowana
Intrygująca symfonia Oliviera Messiaena
Jesienne piosenki
Jeść i szaleć
Kalendarium
Każdy jest ważny!
Kinski walczy o ocalenie roli
Klasyka i nowoczesność
Kolędy z pięciu krajów
Koncept grzechu wart
Krótko i treściwie
Listy przyjaźni
Liverpool ****
Metalowy najazd na stolicę
Miłosne utarczki i pułapki
Nasze życie jako kolaż
Natura a tradycja
Noc pełna wrażeń
Nocna uczta filmowa
Nowy materiał Frontside
Och, Budzy
Piosenki pełne emocji
Polskie kino z tłumaczeniem
Portret Moskwy z muzyką na żywo
Przeboje grane na tubie
Przed ekranem do świtu
Przyjemna polska feta
Reportaż z fabryki obuwia
Rockowe granie na Bemowie
Sensacja czy komedia?
Soul w Balsamie, disco w Hydrozagadce
Tajemnicze urodziny
Teatralne marionetki
Teatry otwierają drzwi
Toast z aktorami
W przerysowaniu
W różnicach siła
Wieczór Aleksandry Dziurosz
Wiek na ekranie
Wielki Stach
Wielki powrót misia
Wigilijna opowieść
Witkacy a Jarocki
Zakotwiczone demony
Zastrzelony przez Indian po raz drugi
Zdobywanie przestrzeni
Ze sceny pod choinkę
Zegarmistrze, do dzieła!
Zwierzę zmieni człowieka
Zły Herod, czyli łopata
Świat na granicy obłędu
„Cicha noc” na jazzowo
Zamów abonament