W jaki sposób przygotować się do inwentaryzacji rocznej
PROCEDURY | Firma może opracować instrukcję inwentaryzacyjną samodzielnie, przy wykorzystaniu dotychczasowej praktyki lub w oparciu o wzory dostępne w literaturze fachowej. Musi być jednak dostosowana do potrzeb i specyfiki danej jednostki.
Ewa Penszkal
Inwentaryzacja majątku jest bardzo istotnym elementem rachunkowości jednostki, uregulowanym w zakresie metod i terminów w ustawie z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 330 ze zm.; dalej: uor). Ustawa nie zawiera niestety ani szczegółowych uregulowań dotyczących sposobu przeprowadzenia inwentaryzacji, ani konkretnych rozwiązań dotyczących problemów, jakie mogą się pojawić w jej toku.
Celem prawidłowo przeprowadzonej inwentaryzacji jest potwierdzenie istnienia, przydatności oraz wyceny składników aktywów i pasywów bilansu. Aby rzetelnie odzwierciedlić w księgach rachunkowych wartość majątku do inwentaryzacji, należy się odpowiednio przygotować.
Co prawda odpowiedzialność za prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji spoczywa na kierowniku jednostki, jeżeli jednak obowiązki te zostaną powierzone innej osobie za jej pisemną zgodą, to kierownik jednostki odpowiada jedynie z tytułu nadzoru. Ze względu na brak realnej możliwości kontroli całego procesu przez jedną osobę kierownik jednostki powinien zadbać o określenie w zasadach (polityce) rachunkowości wewnętrznych regulacji odnośnie do jej przeprowadzania. Najlepszym sposobem sformalizowania zaleceń dotyczących inwentaryzacji jest wyrażenie ich w postaci instrukcji inwentaryzacyjnej, stanowiącej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta