Korzyści dla konsumentów
Akcja „Rz" | By zwiększyć konkurencyjność polskiego rynku wymiany, trzeba zmniejszyć liczbę obciążeń administracyjnych.
„Rz" wspiera przedsiębiorców w walce o ułatwienia w prowadzeniu biznesu. To konieczne, bo mimo składanych przez rząd obietnic, otoczenie prawne i administracyjne, zwłaszcza dla małych i średnich firm, wcale się nie poprawia, a nawet pogarsza.
W cyklu „Teraz przedsiębiorczość" szukamy sposobu na awans Polski w rankingu globalnej konkurencyjności World Economic Forum. Dziś poruszamy temat, w którym wydawałoby się, Polska powinna wypadać bardzo dobrze – efektywność wymiany towarowej. Zasadniczo to rynek, który nie ma wysokich barier wejścia, rzadko występują monopole, więc jest bardzo konkurencyjny. Ale zdaniem przedsiębiorców, konieczne jest zwiększenie efektywności nie samego rynku, ale wpływającej na jego funkcjonowanie administracji publicznej.
1. Bariery wciąż występują
Pod względem efektywności wymiany towarowej w raporcie World Economic Forum Polska uplasowała się na dosyć odległej 57. pozycji. W opinii przedsiębiorców najbardziej ciążą niskie zachęty dla inwestycji, procedury celne, przepisy mało zachęcające inwestorów zagranicznych, a także bariery w handlu (np. wymogi sanitarne czy techniczne dla produktów, wymogi dotyczące opakowań technicznych itp.).
2. Restrykcyjne przepisy
Wbrew pozorom usunięcie tych barier nie jest takie proste. Wszelkie procedury tworzone są z myślą o ochronie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta