Nie tylko godziny spędzone za kółkiem
Do czasu pracy kierowców wlicza się wiele pobocznych czynności związanych z transportem, a nie wyłącznie prowadzenie pojazdu. Pozostawanie w kabinie auta w oczekiwaniu na swoją zmianę, stanowi natomiast dyżur.
Czas pracy kierowcy liczy się od rozpoczęcia do zakończenia pracy. Obejmuje on wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności:
- prowadzenie pojazdu,
- załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem,
- nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym,
- czynności spedycyjne,
- obsługę codzienną pojazdów i przyczep,
- inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy,
- niezbędne formalności administracyjne,
- utrzymanie pojazdu w czystości.
Oznacza to, że nawet wówczas, gdy kierowca przychodzi do pracy na wyznaczoną godzinę, o której ma wyruszyć w trasę, do jego czasu pracy wliczony zostać powinien pewien przedział czasu przed wyjazdem. Jest to okres poświęcony na obsługę codzienną pojazdu, sprawdzenie w podstawowym zakresie, czy samochód jest sprawny (ciśnienie w oponach, olej itp.). Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie w przepisach wewnętrznych wyznacznika czasowego trwania tych czynności – np. 15 minut. Dłuższy okres wliczony do czasu pracy przed rozpoczęciem jazdy musiałby wówczas zostać uzasadniony koniecznością podjęcia konkretnych, dodatkowych czynności (np. wymiana koła).
Do czasu pracy kierowcy wlicza się też przerwę w pracy trwającą 15...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta