Warto uzyskać certyfikat rezydencji
Do poprawnego określenia rezydencji podatkowej niezbędne jest posiadanie szczegółowych informacji dotyczących osobistej sytuacji pracownika. Dobrze jest również mieć jej urzędowe potwierdzenie.
Przy zatrudnianiu pracowników, którzy pozostają w stosunku pracy również w innym państwie, kluczowe jest ustalenie ich rezydencji podatkowej. Dla potrzeb ustalenia przez pracodawcę zakresu jego obowiązków jako płatnika zaliczek na PIT istotne znaczenie ma miejsce opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez pracownika.
W sytuacji długotrwałego oddelegowania lub zatrudnienia pracowników stale wykonujących pracę również w innym kraju może się okazać, że pracownik nie jest polskim rezydentem (lub stracił polską rezydencję podatkową w trakcie oddelegowania).
W takim przypadku dochody pracownika mogą podlegać opodatkowaniu w innym kraju niż Polska. Zgodnie zaś z art. 32 ust. 6 ustawy o PIT, zakład pracy nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych przez pracownika z pracy wykonywanej poza terytorium Polski, pod warunkiem że dochody te podlegają lub będą podlegać opodatkowaniu poza Polską.
Tym samym, w celu ustalenia obowiązku odprowadzania w Polsce zaliczek na PIT, pracodawca powinien dokonać analizy sytuacji podatkowej pracownika i określić, czy wypłacane mu wynagrodzenie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce.
Wyjazd nie czyni obcokrajowcem
Pomocny w ustaleniu rezydencji podatkowej pracownika, a w konsekwencji obowiązków pracodawcy jako płatnika zaliczek na podatek dochodowy może być certyfikat...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta