Kiedy wykonawca może żądać unieważnienia postępowania przetargowego
Od 24 października, tj. dnia wejścia w życie nowelizacji prawa zamówień publicznych, Krajowa Izba Odwoławcza nie będzie mogła samodzielnie unieważnić postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – pisze konsultantka z Kuczek Maruta i Wspólnicy sp.j. Kancelaria Radców Prawnych
Zarówno pod rządami ustawy o zamówieniach publicznych z 1994 r., jak i aktualnego prawa zamówień publicznych (pzp) z 2004 r. w zasadzie bez wyjątków przyjmowano, że interes prawny wykonawcy wnoszącego protest (odwołanie, skargę) musi polegać na możliwości uzyskania przez niego zamówienia w tym konkretnym postępowaniu, w którym wnosi protest, odwołanie lub skargę. Niedopuszczalne jest zatem żądanie przez niego unieważnienia postępowania, ponieważ uwzględnienie tego żądania uniemożliwia wykonawcy uzyskanie zamówienia. Wykonawca, który żąda unieważnienia postępowania, pozbawia się szansy na wygranie przetargu, co pozbawia go również interesu prawnego do wniesienia opartego na tym żądaniu protestu czy odwołania.
Kiedy jest konieczne
Problem istnienia bądź nieistnienia interesu prawnego we wnoszeniu środków ochrony prawnej pojawia się, gdy w danym postępowaniu nie ma już możliwości naprawienia błędów zamawiającego. Błędów na tyle istotnych, że w świetle przepisów postępowanie powinno być unieważnione.
Zazwyczaj zamawiający nie są skłonni do samodzielnego unieważniania postępowań, więc z inicjatywą unieważnienia muszą występować wykonawcy w ramach korzystania z przysługujących im środków ochrony prawnej. W tym miejscu napotykają jednak przeszkodę w postaci podważenia ich interesu prawnego do żądania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta