Za brak akt osobowych grożą surowe kary
Pracodawca zakłada i prowadzi oddzielnie dla każdego pracownika akta osobowe. Przechowuje je w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem
Jest to jeden z jego podstawowych obowiązków. Mówi o tym art. 94 pkt 9a i 9b kodeksu pracy (k.p.). To z kolei, jak powinien to robić, reguluje rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.).
Kartoteka z danymi
Zgodnie z rozporządzeniem akta osobowe pracowników składają się z trzech części (A, B i C) i obejmują:
A. Dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, czyli:
1) wypełniony kwestionariusz osobowy osoby ubiegającej się o zatrudnienie,
2) świadectwo pracy z poprzednich miejsc pracy lub inne dokumenty potwierdzające okresy zatrudnienia, obejmujące okresy pracy przypadające w roku kalendarzowym, w którym pracownik ubiega się o zatrudnienie,
3) dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta