Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wydarzenia

27 listopada 2008 | Logistyka Transport Spedycja
1924. Pierwszy samochód ciężarowy z dieslem o wtrysku bezpośrednim (MAN)
źródło: Rzeczpospolita
1924. Pierwszy samochód ciężarowy z dieslem o wtrysku bezpośrednim (MAN)
źródło: Rzeczpospolita

250 lat MAN

Koncern MAN obchodzi tej jesieni 250-lecie. Jest najstarszą na niemieckiej giełdzie spółką. Huta św. Antoniego została założona w 1758 r. w Oberhaussen i wkrótce rozpoczęła produkcję maszyn. Zajęła się również działalnością ubezpieczeniową. W 1873 r. koncern przybrał nazwę GHH Gutehoffnungshutte. W 1921 r. GHH kupiła większość udziałów w firmie MAN, która od końca XIX wieku inwestowała w prace prowadzone pod kierownictwem Rudolfa Diesla nad silnikiem wysokoprężnym i od 1897 r. stała się pierwszym producentem tego typu silników. MAN wytwarza diesle samochodowe, przemysłowe i okrętowe o mocy do 115 000 KM. Co drugi silnik okrętowy wyprodukowany został w fabrykach koncernu. Chociaż MAN Nutzfahrzeug jest ósmym producentem samochodów ciężarowych na świecie z nieco ponad 3-proc. udziałem w światowym rynku, to właśnie ta spółka przynosi dwie trzecie dochodów grupy i największe zyski.

W 2006 r. grupa sprzedała dział maszyn drukarskich Roland, w tym roku spółkę Ferrostaal. MAN AG produkuje poza samochodami użytkowymi silniki okrętowe (MAN Diesel) i maszyny (MAN Turbo oraz Renk). Grupa zatrudnia 55 tys. osób w 120 krajach i w 2007 r. miała 15,5 mld euro przychodów. Grupa w Polsce zainwestowała ok. 200 mln euro, ma fabryki w Starachowicach i Poznaniu i zatrudnia ok. 4400 osób.

Actros...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8178

Spis treści

Ekonomia

Barometr koniunktury „Rz”
Barroso: każde państwo Unii powinno się dołożyć do pakietu
Bez zabezpieczenia transakcji nie będzie zaufania
Brytyjskie banki dla państwa?
Bumar ma kłopoty z wieżami do rosomaków
Carlos Slim w Citi
Chwiejne prognozy wzrostu
Cytat dnia
Decyzja RPP bez wpływu na złotego
Desktopy w dół, notebooki w górę
Dodatkowy miliard złotych dla innowacyjnych firm
Firmy głupieją pod natłokiem informacji
Firmy mniej zainwestują
Gazoport bez PGNiG
Goldman Sachs trzaska drzwiami
Kalendarium gospodarcze
Komórki pod presją globalnego kryzysu
Konkurenci w sieci byłych monopoli
Księgowy za sterami
Liczba dnia - 8,8 proc. wyniosło bezrobocie w X br.
Mniej budów rusza z miejsca
Mocny wzrost notowań dzięki fuzji
Może widmo kryzysu zmusi urzędników do pracy
Najtrudniej z konkurencją
Nie wszyscy stracą na kryzysie
Orlen prognozuje niższy zysk operacyjny
Oszczędności w chmurze
Pewniejsza kasa z Unii
Podział TP potrzebny, ale rodzi też koszty
Polskie firmy wolą kable
Przełamanie wieloletniej dominacji TP nie jest takie proste
Rada Polityki Pieniężnej niespodziewanie obniżyła stopy
Sieć TP SA nie rozpieszcza alternatywnych operatorów
Słabe dane z Ameryki
Tania linia poleci z Europy do Azji
UniCredit grozi 1 mln zł kary za raport o Lotosie
Unia Europejska sama nie zatrzyma globalnego ocieplenia
Unia pomoże producentom aut
W skrócie
Wahania kursów złota
Wsparcie zarządzania kuleje
Wyrazy współczucia dla UniCredit
Wzrost płac będzie hamować
Zdalne korzystanie z zasobów firmy jest coraz popularniejsze
Zamów abonament