Najstarszy polski przewoźnik
50 lat temu, 22 grudnia, minister komunikacji podpisał zarządzenie nr 352, powołując 1 stycznia 1959 roku Przedsiębiorstwo Międzynarodowych Przewozów Samochodowych Pekaes, które jako jedyne w Polsce mogło wykonywać międzynarodowy transport drogowy Robert Przybylski
W połowie maja 1959 roku dziesięć zielonostalowych magirusów Pekaesu rozpoczęło kursy pomiędzy Polską i Szwajcarią. Pomysłodawcą całego przedsięwzięcia był przedwojenny spedytor, pracownik C.Hartwig Jan Morocznik. Ładunki drobnicowe z Włoch i Francji były konsolidowane w Szwajcarii, tam też polskie ciężarówki dowoziły pierwsze ładunki – cynku i mączki ziemniaczanej. Po kilku miesiącach polskie centrale handlu zagranicznego doceniły transport samochodowy, który był kilkakrotnie szybszy od kolejowego. Animex rozpoczął dostawy polskiej żywności, w tym kurek, a w Szwajcarii ruszyła sprzedaż polskich leków.
W połowie 1959 roku przedsiębiorstwo miało już 16 samochodów, w tym pięć chłodni. Pekaes uruchomił także przewozy autokarowe, jednak głównym zadaniem pozostawał transport towarów. Przewozy te zwiększyły się z 16 tys. t w 1960 roku do 35,9 tys. t w połowie lat 60. Przedsiębiorstwo było zyskowne – samochody spłacały się już po dwóch latach pracy.
Do końca lat 60. rząd polski zawarł umowy z 15 krajami, dzięki czemu ciężarówki Pekaesu woziły towary m.in. do i z Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Szwajcarii i Włoch. Mimo dużej liczby podpisanych umów ruch międzynarodowy był niewielki. I tak np. w 1968 roku do Polski wjechało: 8600 ciężarówek z krajów socjalistycznych (dwa razy więcej niż w poprzednim roku), w tym z NRD 2400,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta