Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Najstarszy polski przewoźnik

27 listopada 2008 | Logistyka Transport Spedycja
Pomysłodawca stworzenia PMPS Pekaes Jan Morocznik
źródło: Rzeczpospolita
Pomysłodawca stworzenia PMPS Pekaes Jan Morocznik
Pekaes przewoził głównie żywność.  Z lewej fiat  z naczepą-chłodnią z wczesnych  lat 60.  Poniżej Przemysław Osiński, pierwszy kierowca odznaczony  Grand Prix IRU  w 1968 roku
źródło: Rzeczpospolita
Pekaes przewoził głównie żywność. Z lewej fiat z naczepą-chłodnią z wczesnych lat 60. Poniżej Przemysław Osiński, pierwszy kierowca odznaczony Grand Prix IRU w 1968 roku
Pekaes przewoził głównie żywność. Na zdjęciu fiat z naczepą-chłodnią z wczesnych lat 60.
źródło: Rzeczpospolita
Pekaes przewoził głównie żywność. Na zdjęciu fiat z naczepą-chłodnią z wczesnych lat 60.
Pekaes w latach 90-tych miał jedną z największych flot samochodowych
źródło: Rzeczpospolita
Pekaes w latach 90-tych miał jedną z największych flot samochodowych

50 lat temu, 22 grudnia, minister komunikacji podpisał zarządzenie nr 352, powołując 1 stycznia 1959 roku Przedsiębiorstwo Międzynarodowych Przewozów Samochodowych Pekaes, które jako jedyne w Polsce mogło wykonywać międzynarodowy transport drogowy Robert Przybylski

W połowie maja 1959 roku dziesięć zielonostalowych magirusów Pekaesu rozpoczęło kursy pomiędzy Polską i Szwajcarią. Pomysłodawcą całego przedsięwzięcia był przedwojenny spedytor, pracownik C.Hartwig Jan Morocznik. Ładunki drobnicowe z Włoch i Francji były konsolidowane w Szwajcarii, tam też polskie ciężarówki dowoziły pierwsze ładunki – cynku i mączki ziemniaczanej. Po kilku miesiącach polskie centrale handlu zagranicznego doceniły transport samochodowy, który był kilkakrotnie szybszy od kolejowego. Animex rozpoczął dostawy polskiej żywności, w tym kurek, a w Szwajcarii ruszyła sprzedaż polskich leków.

W połowie 1959 roku przedsiębiorstwo miało już 16 samochodów, w tym pięć chłodni. Pekaes uruchomił także przewozy autokarowe, jednak głównym zadaniem pozostawał transport towarów. Przewozy te zwiększyły się z 16 tys. t w 1960 roku do 35,9 tys. t w połowie lat 60. Przedsiębiorstwo było zyskowne – samochody spłacały się już po dwóch latach pracy.

Do końca lat 60. rząd polski zawarł umowy z 15 krajami, dzięki czemu ciężarówki Pekaesu woziły towary m.in. do i z Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Szwajcarii i Włoch. Mimo dużej liczby podpisanych umów ruch międzynarodowy był niewielki. I tak np. w 1968 roku do Polski wjechało: 8600 ciężarówek z krajów socjalistycznych (dwa razy więcej niż w poprzednim roku), w tym z NRD 2400,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8178

Spis treści

Ekonomia

Barometr koniunktury „Rz”
Barroso: każde państwo Unii powinno się dołożyć do pakietu
Bez zabezpieczenia transakcji nie będzie zaufania
Brytyjskie banki dla państwa?
Bumar ma kłopoty z wieżami do rosomaków
Carlos Slim w Citi
Chwiejne prognozy wzrostu
Cytat dnia
Decyzja RPP bez wpływu na złotego
Desktopy w dół, notebooki w górę
Dodatkowy miliard złotych dla innowacyjnych firm
Firmy głupieją pod natłokiem informacji
Firmy mniej zainwestują
Gazoport bez PGNiG
Goldman Sachs trzaska drzwiami
Kalendarium gospodarcze
Komórki pod presją globalnego kryzysu
Konkurenci w sieci byłych monopoli
Księgowy za sterami
Liczba dnia - 8,8 proc. wyniosło bezrobocie w X br.
Mniej budów rusza z miejsca
Mocny wzrost notowań dzięki fuzji
Może widmo kryzysu zmusi urzędników do pracy
Najtrudniej z konkurencją
Nie wszyscy stracą na kryzysie
Orlen prognozuje niższy zysk operacyjny
Oszczędności w chmurze
Pewniejsza kasa z Unii
Podział TP potrzebny, ale rodzi też koszty
Polskie firmy wolą kable
Przełamanie wieloletniej dominacji TP nie jest takie proste
Rada Polityki Pieniężnej niespodziewanie obniżyła stopy
Sieć TP SA nie rozpieszcza alternatywnych operatorów
Słabe dane z Ameryki
Tania linia poleci z Europy do Azji
UniCredit grozi 1 mln zł kary za raport o Lotosie
Unia Europejska sama nie zatrzyma globalnego ocieplenia
Unia pomoże producentom aut
W skrócie
Wahania kursów złota
Wsparcie zarządzania kuleje
Wyrazy współczucia dla UniCredit
Wzrost płac będzie hamować
Zdalne korzystanie z zasobów firmy jest coraz popularniejsze
Zamów abonament