Samolotowe prawdy
Choć podróże samolotem bywają frustrujące, popyt na nie nie maleje. Do 2014 r. liczba indywidualnych przelotów ma sięgnąć 3,3 mld wobec 2,5 mld w 2009 r. To po części efekt spadku kosztów: przez 40 lat ceny biletów realnie spadły o 60 proc.
Jednak linie lotnicze muszą się starać nie tylko o utrzymanie niskich cen i o maszyny dla nowych pasażerów, ale i o sprzątanie po sobie. Na lotnictwo przypada bowiem 12 proc. emitowanego w transporcie dwutlenku węgla – i ten udział rośnie. Paliwo to zresztą jeden z największych kosztów branży, jest więc silny bodziec do zmniejszenia jego zużycia.
Wprowadzony w 1967 r. Boeing 737 zabierał 100 osób na dystans 2775 km. Jego obecna wersja, B737-800, ma dwa razy więcej miejsc, lata na dwa razy dłuższym dystansie i spala o 23 proc. paliwa mniej (o 48 proc. mniej na miejsce).
To zasługa sprawniejszych silników, lżejszych kadłubów, ulepszeń aerodynamiki i systemów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta