Mordercza walka o kultowe płyty
Sieć dostaje na wyłączność hitowe CD – skarga na to wpłynęła do Urzędu Ochrony Konkurencji
Album „Jak tam jest" Seweryna Krajewskiego, największy hit wiosny, a może i roku, przez pierwszy tydzień sprzedaży Polacy mogli kupić tylko w salonach Empiku. Podobnie jak wcześniejsze bestsellery: „MTV Unplugged" Kultu, Kings of Leon albo Hurts.
– Mamy do czynienia ze zmową łamiącą zasady wolnej konkurencji oraz praktykami monopolistycznymi – oburza się Piotr Praschil, szef krakowskiego sklepu płytowego Music Corner, który skierował sprawę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Empik, który nie ma zbyt bogatej oferty, przyciąga klientów premierowymi albumami sprzedawanymi na wyłączność. Wybiera tylko najciekawsze, a ponieważ kontroluje połowę polskiego rynku płytowego i żaden album nie może odnieść sukcesu bez jego pomocy – nawet najwięksi wydawcy godzą się na dyktat sieci.
Jak podkreślają znawcy rynku muzycznego, nowości cieszą się u klientów powodzeniem niedługi czas. – Jeśli nie możemy im zaoferować największych hitów, z czasem przestaną nas odwiedzać – mówi Praschil. – Finał będzie taki, że zamkniemy interes, a nagrania będą dostępne wyłącznie w salonach monopolisty.
Kreowanie sukcesów
– Prowadzenie sprzedaży na wyłączność odbywa się ze szkodą dla wszystkich: konkurencji, klientów, wydawców i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta